Nie będzie przesadą, jeżeli powiemy, że systemy samoobsługowe zdominowały nasze życie. Spotkamy je każdym większym sklepie, nikogo też już nie dziwi widok opłatomatów w sektorze publicznym – w urzędach oraz sądach. Nowoczesne terminale płatnicze na coraz większą skalę instalowane są również w oddziałach bankowych.
To właśnie tam rozwiązania samoobsługowe wydają się mieć największy potencjał. Możliwość założenia nowego konta, błyskawicznego sprawdzenia swojej zdolności kredytowej czy wygodnego dopasowania poszczególnych produktów do swoich indywidualnych potrzeb bez konieczności stania w kolejce prezentuje się niezwykle atrakcyjnie. Czy w przyszłości pojawią się jednak w pełni automatyczne oddziały bankowe? Dziś postaramy się odpowiedzieć na to pytanie!
Co przemawia za uruchomieniem automatycznych oddziałów bankowych?
Z punktu widzenia samej instytucji finansowej są to znacznie niższe koszty prowadzenia placówki. Samoobsługowe opłatomaty w połączeniu z rozwiązaniami pozwalającymi zawrzeć umowę o dowolnej porze dnia i nocy czy uzyskać informacje na temat najbardziej opłacalnych w danej sytuacji produktów mogłyby sprawić, że pracownicy przestaliby być niezbędni. Zastąpienie ich systemami opartymi np. na sztucznej inteligencji to potencjalnie setki tysięcy, a nawet miliony złotych oszczędności rocznie!
Trudno jednak przewidzieć, czy pełna automatyzacja oddziałów bankowych przypadłaby do gustu klientom. Już teraz większość spraw można załatwić przecież bez wychodzenia z domu, a transakcje wymagające pobrania dowodu wpłaty wykonamy za pomocą opłatomatu. Nadal jednak zależy nam na indywidualnym podejściu i mało kto decyduje się na poważniejsze inwestycje lub wzięcie wieloletniego kredytu bez wcześniejszej rozmowy z kompetentnym doradcą.
Wszystko wskazuje więc na to, że opłatomaty w kolejnych latach przyczynią się co prawda do znacznego skrócenia kolejek do okienka w placówce bankowej, ale do pełnej automatyzacji oddziałów jeszcze daleka droga. Trzeba jednak przyznać, że jeżeli opłatomaty staną się powszechne, na rynku zaczną pojawiać się kolejne rozwiązania automatyzujące coraz większe spektrum czynności, począwszy np. od tych związanych z obsługą rachunków bankowych.