Odrzucenie transakcji w sklepie lub w jakimkolwiek innym miejscu to jedna z tych sytuacji, których najlepiej byłoby nigdy nie doświadczyć. Nie zawsze jednak da się ich uniknąć – terminale płatnicze już dawno stały się elementem naszej codzienności, więc podnoszący tętno komunikat „Odmowa” może trafić się absolutnie każdemu. W zdecydowanej większości przypadków na szczęście nie ma powodów do nerwów, gdyż wcale nie musi to oznaczać, że z konta zniknęły środki np. w wyniku kradzieży. Jakie są więc inne przyczyny odrzucenia transakcji? Dzisiaj przedstawimy Ci najczęstsze z nich!
Awaria połączenia internetowego
Nawet najbardziej zaawansowane technologicznie samoobsługowe terminale płatnicze nie będą działać, gdy połączenie internetowe zostanie zerwane. Problem zazwyczaj jest jedynie tymczasowy i rozwiązuje się samoistnie, gdy tylko urządzenie złapie odpowiednią moc sygnału. Wystarczy wówczas ponowić transakcję, a jeżeli w dalszym ciągu mamy trudności z dokonaniem zakupu, poprosić o pomoc obsługę.
Mechaniczne uszkodzenie karty
Obecnie zdarza się to już stosunkowo rzadko, ale uszkodzenie chipu lub antenki w karcie zawsze warto wziąć pod uwagę, jeżeli na terminalu płatniczym wyświetli się komunikat odmowny. Jeżeli nie możemy dokonać transakcji zbliżeniowo, ale na PIN już tak – nastąpiło przerwanie antenki. Gdy to chip uległ uszkodzeniu, sytuacja będzie odwrotna.
Przeterminowana karta
Banki zwykle automatycznie przesyłają nową kartę, zanim jeszcze wygaśnie termin ważności poprzedniej. Nie każdy o tym jednak pamięta i jeżeli spróbujesz posłużyć się starą kartą nawet dzień po terminie, na pewno nie uda Ci się dokonać transakcji za pomocą zwykłego bądź samoobsługowego terminala płatniczego.
Aktywny limit na karcie lub koncie bankowym
To dość częsta przyczyna odrzucenia transakcji, zwłaszcza gdy wybieramy się na większe zakupy. Gdy wyświetli się komunikat o odmowie, wystarczy zalogować się do swojego banku i zwiększyć limit. Może chwilę potrwać zanim zmiana zostanie zatwierdzona, ale z reguły już po kilku minutach uda nam się dokonać zakupu.
Prace techniczne w banku
Odrzucenie transakcji może nastąpić w przypadku nieplanowanej awarii w Twoim systemie bankowym lub, gdy jest on niedostępny z uwagi na zaplanowane prace serwisowe. Najczęściej z tą sytuacją spotkają się osoby korzystające z terminala płatniczego w późnych godzinach nocnych.